Praktični nasveti
Sidrni alarm
SIDRNI ALARM
Lepo jesensko jadranje pred nekaj leti nas je proti večeru pripeljalo do svetilnika Galiola v sredini Kvarnerja. Rahel vetrič, kot olje mirno morje, lakota in utrujenost po večurnem jadranju je pripomoglo k naši odločitvi, da za krajši čas spustimo sidro in si pripravimo kaj za pod zob. Sidrali smo na vzhodni strani svetilnika. Na otočku si je svoj prostor pod soncem našla kolonija galebov, zato je bilo slišati njihovo vreščanje, ki se je proti večeru malce poleglo. Na hitro smo pripravili slastno večerjo in jo ob sončnem zahodu hitro pojedli. Kmalu nas je site premagal dremež. Vreme je bilo stabilno brez znakov poslabšanja. Morje mirno kot olje. Napoved odlična. Vse to je pripomoglo k naši odločitvi, da tu prenočimo. V kolikor pa bi se vreme vseeno poslabšalo, bi nadaljevali z nočno plovbo v zavetje Istre. Po nekaj urah dremeža me prebudi tišina kakršne nisem vajen. Čudno se mi je zdelo, da so vsi ptiči popolnoma utihnili. Pogledal sem naokrog in tudi svetilnika ni bilo več tam, kjer bi moral biti. Sidro na gladkem kamnitem dnu ni prijelo in rahla sapica ter morski tok sta nas odnesla nekaj milj južneje. V kolikor ne bi bil pozoren bi se lahko naslednje jutro prebudili nekje na odprtem morju. Izkušnje me učijo, da lahko sidro dobro drži dokler je kaj vetra in da najraje popusti šele ko veter upade. Večurno dežuranje v deževni nevihtni noči na sidru v Rovinju me je v to še dodatno prepričalo. Ničesar nisem hotel prepustiti naključju, zato sem dežural in preverjal svojo pozicijo in pozicijo sosednjih bark. Šele ko se je veter umiril sem se odpravil k počitku. Rahlo valovanje in vrtenje okoli sidra sta povzročila, da je sidro zaoralo. Zvok lomljenja valov se je na trenutke zdel močnejši, zato sem zopet vstal in preveril pozicijo. Sidro je zaoralo in to več kot dve uri po nevihti. Na srečo sem bil zelo previden, zato se je “oranje” srečno končalo. Od takrat dalje se ne odpravim spat brez vključenega sidrnega alarma. O sami tehniki sidranja je bilo že precej napisanega, zato bom podrobneje opisal funkcijo “sidrni alarm” (ang. – anchor alarm), katero premore skoraj vsak instrument za merjenje globine. Na globinomeru najprej preverite globino na kateri ste sidrali. Upoštevati je potrebno morebitno nagnjenost dna, to je minimalno in maksimalno globino katero bo globinomer zaznal medtem, ko se plovilo obrača na sidru. Preverite konfiguracijo dna in upoštevajte večje luknje, skale in plimovanje.
Sidrni alarm je potrebno najprej aktivirati in po potrebi nastaviti vrednosti minimalne in maksimalne globine. Včasih ni možno nastaviti vrednosti alarmov, ker je zaklenjen dostop do nastavitve alarma. Charter podjetja pogosto zaklenejo nastavitve. Minimalna globina je vrednost pri kateri vas zvočni alarm opozori, če je globina manjša od nastavljene. Če sidro popusti in vas zanese na plitvino, vas bo zvočni alarm opozoril na nevarnost. Ravno obratno je z nastavitvijo maksimalne globine. Če sidro popusti in vas zanese na področje večje globine od nastavljene vas bo ravno tako zvočni alarm na to opozoril. Nastavitev vrednosti sidrnega alarma je dejansko območje, znotraj katerega je dopustno variranje globine v radiusu sidrne verige. Zvočni alarm se oglasi takoj, ko je ena od vrednosti presežena. Uporabnik mora sam presoditi katera vrednost je to glede na dejansko globino, konfiguracijo dna in plimovanje. Nepravilna ocena vrednosti, lahko povzroča lažne alarme ali pa vas obvesti prepozno.
Na plovilih se največkrat srečamo z instrumentom ST60 Tridata proizvajalca Raymarine, ki je namenjen merjenju globine, hitrosti skozi vodo, temperature morja ter prevožene razdalje. Našli ga boste na večini čarterskih plovilih. Za odklep (CAL lock: on-enemogočene nastavitve) in nastavitev si oglej navodilo za uporabo slika.
Sidrni alarm nastavitev
Na plovilu, ki ima vgrajen le globinomer, bo poraba energije preko noči zanemarljiva v primerjavi s sidrno lučjo. Kadar pa imamo na plovilu več instrumentov povezanih v sistem pa skupna poraba instrumentov preko noči ni več zanemarljiva. Pomembno je, da so ob normalnem delovanju med plovbo vsi instrumenti povezani v celoto. Tako so informacije dostopne na več zaslonih. Nekatere izmed njih pa so nujne za izračun novih podatkov kot so VMG, pravi in navidezni veter, avtomatska nastavitev občutljivosti krmila v odvisnosti od hitrosti pri avtopilotu, itd. V sistemu ni možno instrumentov, ki so povezani v SeaTalk komunikacijski vod, brez posebnega ločilnega modula neodvisno napajati. Z dodatnim stikalom lahko ob uporabi ločilnega modula, vklopite le globinomer in tako varčujete z energijo.
SeaTalk izolator
Kaj je to SeaTalk izolator? V kolikor želite preko noči na sidru vključiti “sidrni alarm” ob minimalni porabi energije vam ST ločilno vezje omogoča, da je Tridata napajana iz svoje varovalke ostali instrumenti z avtopilotom pa z druge. Napajanja ni možno ločiti brez hkratne razbremenitve SeaTalk podatkovnega vodila.Na strani izključenih instrumentov se zaradi notranje upornosti zablokira delovanje podatkovnega vodila. ST Ločilno vezje je naš proizvod in je plod praktične uporabe instrumentov v praksi.)
Poleg sidrnega alarma obstaja tudi alarm plitvine in globine (angl. – shallow, deep). Alarm plitvine vas med plovbo opozori z zvočnim signalom, če je globina manjša od nastavljene vrednosti. Uporaba je zelo priporočljiva, saj nikoli ne veste kdaj lahko naletite na oviro. Pri nastavitvi alarma upoštevajte ugrez plovila. Tistim, ki bodo pluli po odprtem morju ali prečkali večje razdalje svetujem, naj si alarm plitvine (shallow) nastavijo na večjo globino (50m). Tako boste zaznali delfine, večje jate rib in seveda obalo, kar bo še kako prišlo prav, če vas bo med plovbo premagal spanec. V praksi opažam, da velika večina lastnikov ob vplutju v marino ne zna izključiti nadležnega piskanja alarma plitvine vse dokler ne izklopijo stikala za vklop instrumentov. Za začasen izklop zadostuje že pritisk na katerokoli tipko. Za trajni izklop pa se je potrebno z tipko “depth” postaviti na alarm in ga z držanjem tipke “reset” izključiti. Postopek vklopa je enak. Na sidru pa vsekakor vključite sidrni alarm, saj boste z njim dodatno poskrbeli za varnost plovila in posadke, ter navsezadnje za mirnejši počitek.
Vaše izkušnje vezane na to temo lahko posredujete na našo elektronsko pošto.