Mornarski WC

Vgradnja WCja na plovilu mora biti v prvi vrsti pravilna in enostavna, s čim manj potrebnega vzdrževanja, zato je za vsako plovilo posebej potrebno poiskati najprimernejšo rešitev. Pred leti sem obnavljal plovilo, vendar nisem od nikogar dobil pravih ali pametnih nasvetov, ki bi mi olajšali prenovo plovila. Veliko dela sem moral opravljati večkrat, da sem dosegel željeni efekt. Veliko stroškov in časa bi bilo prihranjenega v kolikor bi imel pomoč izkušenega pomorščaka, vendar na žalost nisem naletel niti na enega pravega. Prav nasprotno pa sem naletel na cel kup nestrokovnih nasvetov, zato sem že takrat sklenil, da bom svoje pridobljene izkušnje rad delil z ljudmi, ki bodo znali to ceniti.  Svoje izkušnje opisujem v seriji člankov z namenom, da boste lažje in hitreje našli pravo rešitev za vaše plovilo.

 

Ročni ali električni WC?

Marsikdo bi najprej pomislil, da je ročni wc manj zahteven za vgradnjo, da se manj kvari in da je navsezadnje cenejši. Čeprav mnogi na ročnega prisegajo pa nima praktično niti ene prednosti pred električnim razen te, da je malce tišji. Vendar ne dovolj,da z uporabo enega ali drugega ne boste ponoči na privezu zbudili iz rahlega spanca ostale posadke. Zaradi majhnega pretoka ročnega WCja se na odtočnih ceveh nabira veliko več umazanije in posledično apnenca. Ko se apnenec odlušči, zamaši prav vsako cev, zato je potrebno po uporabi cevi dobro sprazniti. Ponavadi uporabniki, še posebej na čarterskih plovilih z ročnim wcjem, napumpajo le toliko, da one ponikne v luknji... saj jim je skiper ukazal varčevanje z vodo. Poleg tega ročni WC ne zmelje papirja niti "oneta" in zato nikakor ni primeren za shranjevanje odpadnih voda v septičnih (črnih) tankih. Nekateri uporabniki premalo "spumpajo" ročni WC medtem ko so drugi pri tem početju lahko preveč vneti. V nekaterih primerih se zgodi, da se samo obrne ali pretrga gumijasta diafragma v mehanizmu ročnega WCja, v drugih primerih pa je škoda lahko dosti večja. Bolj nazorno to lahko pove naslednja resnična izkušnja. 

Dule in ročni mornarski WC
Ne bom imenoval imen ne plovila. Skratka na barko dobijo obisk. Obišče jih Dule.

Dule (ime je izmišljeno) je znan po tem, da je v življenju zaštopal že marsikateri wc, zato so ga lepo poučili, kako pravilno uporabiti ROČNEGA. Odpravi se na VELIIIIKO POTREBO. Bogi wc pa je bil ročni, malce v letih ampak v delujočem st(r)anju. No Dule se zapre v malo kabinco in sede na školjko. Ker je bila prej velika nuja, se je kaj kmalu zaslišalo TOK, TOK, TOK... "Da, kar malo sproti popumpaj, da ne bo smrdelo", ga podučijo iz salona. Ampak tisti TOK, TOK TOK... se je še kar nadaljeval. "Kaj, a ne gre?"  se spet zasliši iz salona. "Hitreje, hitreje", mu dajejo napotke. Počasi se glas res spremeni iz TOK, TOK, TOK v TOKA, TOKA, TOK, in spet TOKA, TOKA, TOK in tako še nekaj časa, nakar se nenadoma iz WCja zasliši oglušujoč BUUUUUUM. Odprejo se vrata WCja, po kabini se razširi oduren smrad in pogled zaradi katerega se še danes (razen lastnika) vsi nasmejimo do solz, če pogovor nanese na to temo. Na WCju sedi Dule ves moker in črn od lastnega govna.Tudi toaletni prostor je bil črn od stropa do tal. Po salonu se je v hipu razširil neznosen smrad in vsi so takoj zapustili barko. Pustili so jo kar tam in odprto, da se prezrači. Naslednji dan se lastnik obleče v staro PVC zaščitno obleko HBO iz časov NNNP (Nič Nas Ne sme Presenetiti) akcij in si natakne GAS masko, suvenir iz časa osvoboditve. S cevjo in veliko gasilsko potopno črpalko, ki jo postavi na tla WCja, je  nekako za silo očistil nekaj kg dreka. In kaj je bil vzrok tej nesreči?

Počila je sanitarna cev, tista debelostenska ojačana z žico. Pumpa pa je vsebino posesala in potiskala v cev le do neke mere, nato pa je samo še nabijala zrak in ker je bil Dule zelo zagnan, je na cevi naredil kot balon debelo bulo, ki jo je v določenem trenutku razneslo. Posledice pa že poznate.

 

Za razliko od ročnega WCja električni WC :
- že pred vstopom v cevi zmelje vsebino in jo razredči z vodo
- zmelje papir v kašo
- bolje splakne cevi
- sprotno splakovanje, medtem ko one prihaja na svetlo prepreči, da bi se širil smrad
- za plovila z vgrajenimi septičnimi tanki (zadrževalniki črne vode) je električni WC zakon
- veliko enostavnejša uporaba za goste, ki ne poznajo ladijske tehnike

Američani imajo zelo dobro organizirano mrežo praznenja septičnih tankov, predvsem v notranjih vodah, zato imajo vgrajene pretežno vakuumske wcje, ker naj bi za splakovanje porabili manj vode in potrebujejo zaradi tega manj pogosto praznenje. Na več uvoženih plovilih sem videl, da so imeli lastniki precejšnje težave predvsem z rezervnimi deli in vzdrževanjem, zato se jih večina odloči predelati WC na električni z maceratorjem ostalo instalacijo pa obdržijo nespremenjeno. 

Marsikdo, ki ima na plovilu že vgrajen ročni wc, je kmalu spoznal, da je samo cena rezervnih tesnil višja kot cena kompletnega seta za predelavo obstoječe školjke na električni wc. Ne samo cena, tudi veliko kvalitetnejša obdelava fekalij in mletje papirja je izjemno priporočljiva, saj se na tak način odplake veliko hitreje razgradijo.

 

Vstopniki in izstopniki za vodo

Priporočila za vgradnjo:
- vstopnik in izstopnik za vodo se priporoča montirati na isti globini, eden za drugim zaradi manjšega upora plovila med plovbo. Ponavadi se v smeri plovbe najprej montira vstopnik in za njim izstopnik. 

Levo vstopnik, desno izstopnik                                                izstopnik, vstopnik
 

- vstopnik in izstopnik naj bosta med seboj oddaljena min 15cm. Ta razdalja je dovolj velika, da vstopnik ne bo vlekel za izplakovanje izstopne vode tudi, ko je plovilo na sidru.
- vsak vstopnik in izstopnik mora imeti vgrajen kroglični ventil, do katerega lahko dostopamo in ga po potrebi med jadranjem in daljšo odsotnostjo s plovila tudi zapremo. Vstopniki in izstopniki so lahko montirani tudi v drugem prostoru in ni nujno, da sta ravno v WCju.
- bronasti vstopniki in iztopniki ne potrebujejo galvanske zaščite. Pazite le, da ojačitvena žica cevi nima stika na vstopniku, da ne povzroča po nepotrebnem galvanskega tokokroga. V kolikor je ta tokokrog prekinjen, bronasti vstopniki na (nekovinskem) plovilu ne potrebujejo cink protektorjev.


Montaža nad vodno gladino

 

Vodna gladina sme biti do višine spodnje tretjine WC školjke. Za plovila, ki se zelo nagibajo, je izdelava zanke priporočljiva.

WC školjka montirana pod vodno gladino

Pri tem načinu montaže morate obvezno narediti zanko, ki sega nad vodno gladino. Nekateri priporočajo tudi odzračevalni avtomatski ventil, da prepreči efekt vodne natege, ki bi vlekla v školjko vodo. Pri ročnem wcju je tak ventil obvezen, pri električnem pa se je v praksi izkazalo, da ni potreben, če ne gre za večjo razliko glede na vodno gladino. Črpalka električnega WCja ima za vstop impelersko črpalko, ki dovolj zapre dotok, da ne pride do efekta natege. Izstopni del črpalke pa tesni ravno prav in spusti po cevi tudi kakšen mehurček, ki prekine efekt vodne natege, zato se montaža odzračevalnega ventila vrši le po potrebi. Avtomatski odzračevalni ventil montirajte le v nujnih primerih, saj so ti ventili podložni okvaram in zelo radi kapljajo in to ravno takrat, ko praznimo wc. Posledično v takih wcjih tudi rado smrdi, zato imajo nekateri tudi nastavek za cevko, po kateri speljete oddušek na zunanjo stran plovila.

Avtomatski odzračevalni venti (siphone, vacuum breaker, vent valve...)
  

Septični ali črni tank

sam po sebi ne prispeva popolnoma nič proti onesnaževanju morja v kolikor ni spremljajoče infrastrukture za praznenje črnih tankov. V mediteranu niti ena država nima urejene infrastrukture za praznenje. Kot ekološko ozaveščenega navtika me izjemno čudi, ko me hočejo ljudje, ki o navtiki, življenju na morju in ekologoiji sploh nimajo niti najmanjše predstave, prepričati, kako je morje onesnaženo zaradi navtičnega turizma. Tovrstne izjave potrjujejo nevednost in izjemno ignoranco dejstev, saj ima vsako obalno mesto izpust fekalij le nekaj milj od obale brez kakršne koli čistilne naprave. Navtiki to dobro vemo, saj na plovbi srečujemo točke izpustov fekalij v morje priobalnih mest, medtem ko se tega večina ljudi na kopnem niti ne zaveda.

Morje se je sposobno do neke mere samoočiščevati, še posebej v kolikor so prisotni le biološki odpadki. Za primerjavo naj povem, da je za naravovarstvenike  ali vsaj tiste, ki se za to imajo, povsem irelevantno, da en sam delfin le v enem dnevu "onesnaži" morje bolj kot en sam človek v tednu dni.  Če upoštevamo, da je poletje izjemno kratko in da navtiki v celem letu dejansko le nekajkrat prespimo na sidru in da večinoma uporabljamo wc med plovbo in zunaj zalivov, se potreba po črnem tanku zoži le na nekaj dni na leto, ko bi ga potrebovali, vendar vzrok za to nikakor ni ekologija, temveč preprosto dejstvo, da se tudi navtiki sami ne želimo kopati v "onesnaženem" zalivu pa čeprav tok in ribe izjemno hitro naredijo svoje in počistijo morje v le nekaj minutah. 

Po izkušnjah je črni tank izjemno uporaben predvsem takrat, ko se nahajamo v lepem zalivu v katerem se kopamo. Praznimo ga stran od obale med prvo naslednjo plovbo.

Obstaja več različnih izvedb črnih tankov, vendar so čarteraši kaj kmalu ugotovili, kateri sistemi so najcenejši za izdelavo in kasnejše vzdrževanje. Za črne tanke, katere praznimo po sistemu prostega pada, močno priporočam uporabo električnega WCja, ker vsebino in papir zmelje že na vstopu. Taka kombinacija se bolje obnese, saj obstaja minimalna možnost, da bi se tak sistem zamašil. 

ČRNI TANK, praznenje po principu prostega pada

To je najenostavnejša in izjemno učinkovita rešitev. Normalno pustimo ventil odprt in tank se čisti sam, ko voda vstopa in izstopa ob valovanju. Ta način je tudi najenostavnejši za naknadno vgradnjo. Za tank lahko uporabimo standardne polietilenske rezervoarje. Inox rezervoarji niso primerni kajti v veliki večini prerjavijo na varih.

Na oddušek za zrak je priporočljivo montirati ogljeni filter, kajti drugače je v vročem vremenu možno čutiti neprijeten vonj na boku plovila.

ogljeni filter odduška

 

Odličen (50l, 80l) rezervoar za vertikalno vgradnjo, izdeluje Roto doo

 

Črni tank, izvedba z Y ventilom za praznenje morje/tank in macerator črpalko za praznenje

Ta varianta je primerna za montažo črnega tanka tudi pod podnice oziroma pod vodno gladino. Po praznenju je potrebno obvezno zapreti ventil za praznenje drugače se lahko voda nateče nazaj v tank, kajti macerator črpalke ponavadi ne tesnijo tlaka v povratni smeri. Namerno sem izpustil cev za praznenje saj jih je v večini primerov naknadno zelo težko vgraditi obenem pa nisem zasledil uradnih priporočil glede standardizacije na to temo.

Črni tank zahteva tudi kontrolo nivoja odpadne vode. Na sliki indikator in vodoodporna tipka za splakovanje
 
 

POMEMBNO:
- v sisteme za praznenje ne smete NIKOLI vgraditi protipovratnih ventilov, ker se bo cev zamašila izjemno hitro obenem pa vodni kamen, ki se zelo hitro nabere, prepreči tesnenje že po mesecu dni
- vse cevi je pri VSEH mornarskih WCjih potrebno menjati na 5-6 let, saj se na obodih cevi nabere apnenec, ki se odrazi po neprijetnem vonju, katerega se kljub čiščenju ni moč znebiti. Ko se apnenec odlušči, zamaši cevi. To se najraje zgodi, ko plovilo ponovno splovimo po vzdrževanju na kopnem. 
- izstopne cevi preventivno čistimo s solno kislino, ko pa so nastale že nekaj milimetrske obloge pa bo za čiščenje cevi z solno kislino že prepozno. V tem primeru bo bolje zamenjati cevi. 
- vstopnih cevi ne moremo čistiti, zato je potrebno planirati pravočasno menjavo.
- ko zapustimo plovilo za dalj časa, obvezno zapiramo ventile.

Dodatna vprašanja prosim pošljite na email:  info(afna)harpoon.si

Opis je pripravljen na podlagi več letnih lastnih izkušenj dela v navtiki in je namenjen lastnikom za reševanje problemov in vzdrževanju plovil. Za vsa dodatna pojasnila, projektiranje, pomoč pri gradnji, nadzor investitorjem ali ogled škod, nas pokličite.

Iztok Šušteršič
Ljubljana, 3.11.2013
 

Odgovor na vaše vprašanje z dne 4.9.2018:

...Po vašem nasvetu sem kupil el. WC, vendar me je prijtelj tu na Slovaškem informiral, da je el. WC problematičen glede WC papirj. Je res, da je potrebno papir odkladati v kos za smeti?
Ludvik S.
 

Pozdravljeni g. Ludvik

Nobene bojazni.  Prav obratno ravno električni WC je tisti, ki papir predela brez težav. V kolikor bi imeli na plovilu tank odpadne vode potem je električni WC zelo priporočljiv če  ne celo obvezen kajti vse drugo bi odpadni tank zamašilo, ker papirja navadni ročni WC ne zmelje.

Pri vsem je potrebno uporabiti zdravo pamet in pred uporabo najprej malo počrpati vodo, da se školjka omoči in nato takoj SPROTI ko "delate klobaso" pognati črpalko, da vse takoj spere in zmelje sproti. Navsezadnej že zaradi tega da je čim manj neprijetnih vonjav.  Tudi WC papir je potrebno sproti splakovati, da se ne naredi kepa PRED maceratorjem. Sicer pa takoj ko pride do maceratorja le ta vse zmelje v kašo.
Najraje bi rekel ... pa prijetno sra..e  hahaha
LP Iztok Š.

 

OPOZORILO !   KIS UNIČUJE TESNILA !

Na plovilu ne uporabljajte kisa kot razkužilo, kajti kis povzroči razpad tesnil še posebej tistih iz umetnih mas. Dobil sem več poročil o uničenem WCju tako električnem kot ročnem ko so za razkuževanje uporabili kis. Današnja tesnila so vsa večinoma iz umetnih materialov, ki niso odporni na kis. 

Whale Gusher Galley Mk3 po manj kot letu dni uporabe.

Sistem za slano vodo je bil razkužen z malce kisa, da se prepreči rast alg, vendar nastalo je tole po vsega nekaj mesecih. Tesnila so izdelana iz neoprena, kar je skrajno neresno saj neopren namreč dolgotrajno ni odporen niti na vodo.  
Povezava na celoten članek...