Kako pravilno izbrati instrumente za Vaše plovilo

KAKO IZBRATI INSTRUMENTE NA PLOVILU?

KAJ JE DOBER INSTRUMENT ? - Dober navtični instrument ne pomeni samo posameznega instrumenta, temveč celotni sistem med seboj povezanih enot, ki delujejo skladno in zagotavljajo uporabniku vse potrebne informacije za varno plovbo glede na način uporabe.

 

INSTRUMENTI NA PLOVILU,
ne bodi ga treba ali nepogrešljiv pripomoček za varno plovbo. Izkušeni pomorščaki prisegajo na karto, kompas in uro. Za plovbo v dobri vidljivosti in na dobro poznanih območjih to tudi zadostuje. Ob hitri spremembi vremena in gosti megli, pa se celo izkušenim pripeti, da zgrešijo domače pristanišče. Kot se je to primerilo ribiču Lojzetu, ki je v megleni noči namesto domačega koperskega mandrača zagledal napis “Porto Trieste” !

Lastniki plovil v svoje plovilo ob nakupu ali samogradnji vložijo precej energije, časa, živcev, in navsezadnje denarja. Varnost plovbe jim je še posebej pomembna, saj z njim pluje lastnikova družina in najboljši prijatelji ali poslovni partnerji. Dober gospodar- lastnik plovila ne bo prepustil naključju tako pomembnih stvari, zato so prav lastniki plovil med najzahtevnejšimi uporabniki navtičnih instrumentov.

Nagel razvoj navtike je pripomogel k temu, da je le ta postala dostopna širšemu krogu ljudi, ki se z morjem srečuje le občasno in po daljših časovnih premorih. Večina ljubiteljev morja pluje le občasno in še to večji del v najetih plovilih izven domačega terena. Podjetjem, ki oddajajo plovila v najem je v interesu, da dobijo vrnjeno plovilo v brezhibnem stanju in ga takega tudi čim večkrat oddajo. K varnosti plovbe v največji meri prispevajo prav navtični instrumenti.

Tretja skupina uporabnikov uporablja plovila profesionalno za opravljanje svoje dejavnosti. Med njih spadajo ribiči, turistični prevozi potnikov, pomorska policija, pristaniške službe in vojska. O pomembnosti in zanesljivosti navtičnih instrumentov ni potrebno posebej govoriti, saj so od tega lahko odvisna celo človeška življenja.

Nikakor pa ne smemo pozabiti navtičnih instrumentov za športnike jadralce, amaterske športne ribiče in potapljače.

KAJ JE DOBER INSTRUMENT ?
Navtični instrumenti morajo izpolnjevati veliko zelo različnih zahtev glede na način uporabe. Vsakomur je jasno, da dober navtični instrument ne pomeni samo posameznega instrumenta, temveč celotni sistem med seboj povezanih enot, ki delujejo skladno in zagotavljajo uporabniku vse potrebne informacije glede na način uporabe.
Izredno pomembna je tudi visoka odpornost na vremenske vplive, enostavna uporaba in zanesljivo delovanje.

Med navtične instrumente štejemo;
* osnovne instrumente (globina, hitrost, veter, temperatura…)
* sonarje (fishfinderji)
* GPS navigacijske instrumente (ročni GPS, chartploterji…)
* radarje
* avtopilote

Med navigacijske instrumente tesno spadajo tudi radijske postaje, vremenski sprejemniki, sat telefonija in EPIRB.

Da lahko instrumente povezujemo v zaključeno enoto morajo biti le ti med seboj kompatibilni. Kompatibilnosti ne zagotavlja zgolj zapis v tehničnih informacijah ! Popolno medsebojno povezljivost zagotavljajo le proizvodi istega proizvajalca (preizkušeno v praksi). Neštetokrat sem naletel na primere, ko so uporabniki poskušali povezati GPS nekega drugega proizvajalca in avtopilot, pa zadeva ni delovala ali pa so bili na voljo le omejeni podatki po katerih avtopilot nikakor ni mogel upravljati plovila po začrtani poti itd.

Da je povezljivost instrumentov nujna naj navedem le dva primera:

* Informacija VMG (dejanska hitrost približevanja plovila v želeni smeri) je pomembna še predvsem za tekmovalne jadralce, saj pomaga pri orcanju v veter najti najugodnejši kot plovbe, da pridemo v čimkrajšem času v želeno smer. Če instrumenta za hitrost plovila glede na vodo (speed throught water) in vetrni instrument (wind: angle, speed) nista povezana potem tega podatka ni.
* V kolikor instrument za hitrost plovila skozi vodo in avtopilot nista povezana, avtopilot ne bo upošteval dinamičnega momenta krmila pri različnih hitrostih plovila. Problem je izrazit pri vseh tipih plovil. Odraža se z slabim držanjem smeri ali v cik-cak vožnji.

O podobnih drobnih skrivnostih več v nadaljevanju. (objavljene bodo naknadno, saj imam ogromno dela z pripravo navodil za uporabo vseh navtičnih instrumentov Raymarine v slovenskem jeziku. Našim strankam nudimo tudi brezplačno pomoč in nasvete, ter seveda kvaliteten servis.)

RAYMARINE INSTRUMENTI
Na področju navtičnih instrumentov ima najdaljšo tradicijo Raymarine (prej Raytheon-Autohelm). Njihovi začetki segajo v čas druge svetovne vojne, ko so v Raytheonu pričeli proizvajati magnetrone enega glavnih sestavnih delov vsakega radarja. Znano je, da je imel največji vpliv s tehničnega vidika na izid druge svetovne vojne prav radar. Kljub dominantnemu položaju na trgu katerega si je podjetje priborilo z visoko kakovostnimi produkti, tudi danes vlaga ogromne napore v razvoj navtičnih instrumentov. V zadnjih letih je bil dosežen velik napredek v tehnologiji in kvaliteti, saj so pričeli z uporabo novih materialov in načinov tesnjenja vseh navtičnih instrumentov.

Raymarine instrumente odlikuje dobra preglednost, enostavna uporaba, nezahtevno vzdrževanje, velika zanesljivost, medsebojna povezljivost in obilica možnosti, ki lahko ugodijo praktično vsem zahtevam različnih profilov uporabnikov.

Raymarine je eno redkih, če ne edinih podjetij v svetu, ki ima v svojem proizvodnem programu celovito ponudbo navtičnih instrumentov od osnovnih instrumentov, avtopilotov in navigacijskih instrumentov, za vse segmente uporabe od amaterskih do profesionalnih. Ni čudno, da se večina svetovno znanih proizvajalcev plovil odloča za prvo vgradnjo prav za Raymarine proizvode. Kljub velikim prednostim v tehnologiji in kvaliteti je zaradi proizvedenih količin navtičnih instrumentov tudi cena zelo konkurenčna. Verjetno boste našli tudi cenejše posamezne proizvode, vendar menim, da pri izbiri posameznega instrumenta za plovilo cena vsekakor ne sme biti na prvem mestu saj je treba na to gledati kot sistem v celoti. Pri kombiniranju se pogosto zatakne saj lahko izgubite pomembne prednosti, ki jih posamezen instrument prispeva v sistemu.

V vsakdanjem življenju ste tudi vi zagotovo večkrat občutili na lastni koži (denarnici) pregovor; “Kolikor denarja toliko muzike.” Kljub temu boste presenečeni, saj so osnovni instrumenti le malenkost dražji od najcenejših na trgu !


KAKO PRAVILNO IZBRATI INSTRUMENTE

Na izbiro vpliva namen in način uporabe ter veljavni predpisi.
LASTNIŠKO PLOVILO
SAMOGRADITELJI
OB NAKUPU NOVEGA PLOVILA...
CHARTER PLOVILA...
LJUBITELJI RIBOLOVA...
PLOVILA ZA ŠPORT IN ZABAVO...

 Lastnika novega naročenega plovila bo verjetno zanimalo, kaj se mu splača naročiti pri proizvajalcu in kaj bo vgradil naknadno. Lastnika plovila, ki ga z pridom uporablja že nekaj let zanima, katere so novosti in kako obstoječi sistem navtičnih instrumentov nadgraditi. Samograditelj išče najugodnejšo varianto osnovnih instrumentov saj mu finance, ki so ponavadi ravno pri dokončanju plovila tudi te pri koncu, ne omogočajo nakupa v kompletu. Kljub temu si želi kasneje nadgraditi sistem z avtopilotom in navigacijsko opremo, ki bo dal piko na i večletnemu trudu. Torej vsaka izbira na začetku pogojuje tudi možnosti nadgradnje in usklajenega sistema kasneje.

1. Osnovno pravilo pri izbiri navtičnih instrumentov je vsekakor, da ne hitite preveč in se natančno posvetujete s strokovnjakom o svojih željah in potrebah. Kdo je strokovnjak in kdo ni, je težko opisati, vsekakor pa mu postavite vsaj nekaj vprašanj, na katera že vnaprej poznate odgovore. Čudni odgovori ali izgovori vam povedo, da nimate opravka s strokovnjakom.
2. Ne kupujte proizvodov z vseh vetrov, kajti sistem Vam ne bo nikoli deloval, kot bi želeli. Pri tem mislim predvsem, da ne kombinirajte instrumentov, avtopilota, navigacijskih instrumentov in radarja različnih proizvajalcev med seboj. Prvič je to zelo neestetsko, drugi problem pa boste izkusili na lastni koži tedaj, ko boste naprave vgradili in sistem kot celota ne bo deloval kot bi želeli. Največkrat pa zaradi medsebojne nezdružljivosti kot sistem v celoti niti ne more delovati.
3. Preden kupite instrumente ali katerokoli drugo napravo po izjemno ugodni ceni, se prepričajte, zakaj tako nizka cena? V praksi se je izkazalo, da gre največkrat za zastarele instrumente, katere so prodajali kot nove. Tudi v tem primeru je verjetnost, da ne bo vse kakor bi bilo treba zelo velika. Obenem pa obstaja tudi vprašanje servisa in garancije zaradi rezervnih delov. Imel sem primer, ko je stranka kupila v Italiji “nov” instrument kakršne so prenehali izdelovati pred osmimi leti.
4. Pred nakupom instrumentov izbrane znamke se vedno prepričajte, če vam bodo po izteku garancije lahko napravo tudi popravili. Veliko ponudnikov zagotavlja servis “na papirju”, ko dejansko potrebujete servis pa se izkaže, da še nikoli niso videli proizvoda v notranjosti, kaj šele, da bi ga popravili. V veliki večini niti ne premorejo servisne dokumentacije. Naprave pošiljajo na popravila v tujino, kar pa se po pravilu nikoli ne izplača. Kratko vedno potegne stranka in se ob tem niti ne zaveda, da je opeharjena. Nemalokrat uspejo stranko prepričati, da se popravilo tako ali tako ne bi izplačalo in ji prodajo novo napravo. Dolgoročno je na prvi pogled ugoden nakup lahko zelo drag nakup.
5. Način uporabe plovila vpliva na pravi izbor instrumentov - sistema:

PLOVILA ZA PROSTI ČAS:
Lastniško plovilo: dnevna kratka potovanja, daljše plovbe, prečkanje oceanov
Charter plovilo: izposoja zaradi delnega kritja stroškov, dnevna izposoja, profesionalni charter,...
Ribiška barka: ljubiteljski ribolov, “big game” ribolov
Športno plovilo: tekmovalno jadranje, smučanje na vodi…
In vse kombinacije plovil v povezavi z potapljanjem in oddajanjem v najem.

DELOVNA PLOVILA:
Ribiška barka: poklicni ribolov
Plovila za prevoz potnikov: manjša, srednja, velika
Plovila za opravljanje nadzora na morju: policijska plovila, vojska, luške službe…

Lastniško plovilo
Izberite opremo istega proizvajalca, katera naj bo srednjega do višjega ranga. Osnovni moto naj Vam bo visoka varnost in dober vgrajen (inboard) avtopilot, ki zamenja dobrega člana posadke če ne celo dva, če se kdaj odločite za daljšo plovbo ali celo prečkanje. Pri izbiri vgrajenega avtopilota ni kompromisov posvet s strokovnjakom je nujen. Pomožni avtopiloti (cocpit) so tisti katerih pogon lahko vidimo na krmilnem obroču ali rudu. Največkrat jih je potrebno pred vklopom ročno namestiti ali vklopiti sklopko, šele nato avtopilot lahko prevzame vodenje plovila. Pomožni avtopiloti so primerni samo za priobalno dnevno plovbo in za manjša plovila. Z vidika varnosti in življenske dobe, za plovila od 8m dalje pomožni avtopiloti niso primerni, še posebej če gre za lastniško plovilo. Prednost vgrajenih avtopilotov je namreč v tem, da delujejo tudi kot rezervni krmilni sistem v primeru okvare glavnega krmila.

Osnovni instrumenti za globino in hitrost so obvezni. Ravno tako instrumenti za veter za jadrnice. Današnja plovila (pomorščaki) pa skoraj ne morejo brez kvalitetnega chartploterja (GPS). Paziti morate, da ima kvaliteten zaslon, dobro viden tako podnevi kot ponoči. Na soncu bodo skoraj vsi črnobeli zasloni dobro vidni, pri barvnih pa le visokosvetilni (trenutno jih izdeluje samo Raymarine). Pomembno je tudi da za delovanje uporablja standardne navigacijske kartice. Da boste imeli na voljo vse funkcije v kombinaciji z ostalimi instrumenti in avtopilotom potem mora biti tudi chartploter od istega proizvajalca. Ploter je namreč danes prej multifunkcijski prikazovalnik kot le zgolj GPS ploter. 

SAMOGRADITELJI
v kolikor imajo omejena finančna sredstva svetujem, da si določijo plan postopnega nakupa instrumentov. Dobro je vnaprej imeti jasno predstavo in na tej osnovi graditi sistem.

V kolikor gre za lastniško plovilo, katero se oddaja le občasno zaradi zmanjšanja stroškov, potem naj bo izbira osnovnih instrumentov in vgrajenega (inboard) avtopilota enaka kot pri lastniških plovilih. Z izjemo chartploterja, ki je lahko za ta namen malce nižjega ranga (cenejši) in naj bo fiksno vgrajen. Najemniki plovila se radi s prstom ali trdim predmetom dotikajo zaslona in “rišejo” po njem. Lastnik bo vedno pazil na zaslon, pri čarterju pa nas izkušnje učijo, da temu ni tako. Ko se odločite, da plovila ne boste več oddajali, pa si lahko privošččite tudi boljši chartploter s katerim boste lahko sistem izkoriščali v celoti.

Ob nakupu novega plovila
pri proizvajalcu naročite le osnovni instrument za globino in hitrost (tridata). Pri jadrnicah je dobro naročiti tudi montažo VHF antene in senzorja za veter, da se montaža izvrši ob postavitvi jambora. Pri naročilu plovila se prepričajte, da Vam bodo vgradili podstavek pogona avtopilota. Nekateri proizvajalci preveč radi “pozabijo” na podstavek za avtopilot, katerega Vam pod nikakršnim pogojem ne smejo zaračunati naknadno, saj je to del plovila, na podlagi katerega je plovilo tudi dobilo certifikat. V kolikor Vas želijo prepričati, da temu ni tako, potem zahtevajte na vpogled dokumentacijo.

Kljub temu, da je bil pri novem plovilu znanega proizvajalca (ime pozna avtor), podstavek že montiran je bil le ta zelo nevaren za plovilo. Ob vključitvi avtopilota je bok plovila odrivalo in vleklo v marini pod idealnimi pogoji za cele 3 - 4 centimetre. Kljub izredno nevarni napaki podnožja niso popravili do konca izdelave tega tipa plovila. To sem navedel zato, ker ni dobro vedno le slepo zaupati v kvaliteto, ampak se je o tej potrebno vedno prepričati. Pri montaži avtopilota sem ojačal omenjeno podnožje in lastnik plovila je sedaj lahko brez skrbi glede tega. Kaj pa drugi ? Ali so jim tudi ojačali podnožje ?

Če ste že kdaj kupili plovilo potem verjetno veste, da večina proizvajalcev in zastopnikov plovil, predajajo plovila v uporabo zelo na hitro, saj preprosto nimajo časa ali usposobljenega kadra, ki bi si za stranko vzel čas in ji predal plovilo-navtične instrumente, kot bi bilo to potrebno. Pred uporabo avtopilota in ostalih instrumentov je potrebno opraviti nastavitve (dealer setup), v katerih se nastavi zelo pomembne parametre. V kolikor to ni storjeno, kot je predpisano se avtopilot lahko trajno poškoduje ali pa se mu skrajša življenjska doba. Nastavitve naj zato opravi strokovnjak, ki je za tovrstne nastavitve usposobljen. Predpisana predaja navtičnih instrumentov (Comissioning) je obvezna v primeru kasnejšega uveljavljanja garancije, tudi če je bil sistem vgrajen v lastni režiji! To še posebej velja za vgrajene avtopilote. V večletni praksi, sem do sedaj naletel le na enega samega lastnika plovila, ki si je avtopilot nastavil sam in to pravilno.

Montaža vseh naknadno izbranih navtičnih instrumentov je normalno možna takoj po prevzemu plovila in ne predstavlja večjega posega v plovilo. Z nakupom navtičnih instrumentov pri izbranem strokovnjaku si zagotovite ugodno ceno, pomoč pri nastavitvah, sevis in vse ostale ugodnosti.

Nepravilna nastavitev avtopilota lahko izredno skrajša življenjsko dobo. (Povzeto s predavanja g. D. Gilbert Raymarine) Nek jadralec se je na pot okoli sveta dobro pripravil. Na pot je vzel celo 6 parov rezervnih ščetk za motor avtopilota. Vse potrebne nastavitve avtopilota je opravil sam. Na nekaj več kot polovici poti v Avstraliji je porabil 5 parov rezervnih ščetk, nato pa ves obupan klical proizvajalca za nasvet, saj je vedel, da z enim samim parom ne bo prišel do Evrope. Po daljšem razgovoru je pristal, da bo nastavitev avtopilota spremenil, kot mu je bilo rečeno. Kasneje se je izkazalo, da je nato z istim parom ščetk prišel domov in nato opravil še nekaj prečkanj atlantika.

Charter plovila
morajo imeti zanesljive instrumente. Še posebej pomemben je globinomer. Najemniki plovil namreč tvegajo več, kot bi v lastnem plovilu. Plujejo na področjih, ki so glede na ugrez zelo nevarna. Poškodbe podvodnega dela so zelo pogoste. Preventivna poteza charterskih firm je nakup dobrega in za uporabo enostavnega GPS chartploterja. Negospodarno bi bilo vložiti preveč denarja za chartploter, saj so mehanske poškodbe v takih plovilih zelo pogoste.

Najemniki plovil želijo udobno potovati in zato je že skoraj obvezno, da ima charter plovilo vgrajen avtopilot. V večini primerov se odločajo za pomožne (cocpit) avtopilote, ki so sorazmerno poceni. Na dolgi rok pa je vprašanje, če je tovrstna izbira ustrezna, saj je potrebno pomožne avtopilote stalno vzdrževati. V slabih vremenskih pogojih so pomožni avtopiloti skoraj vedno preobremenjeni, zato so tudi okvare zelo pogoste. Izkazalo se je, da dober vgrajen avtopilot deluje zanesljivo celo vrsto let in ne potrebuje skoraj nikakršnega vzdrževanja. Malce večja investicija na začetku je upravičena, saj prihrani stroške vzdrževanja, slabo voljo ob izpadih in preprečuje nezadovoljsto najemnikov plovil, kar pa naj bi bilo po logiki za charter podjetja najpomembnejše.

Ljubitelji ribolova,
bi najraje videli na ekranu sonarja že kar dolžino, težo in vrsto ribe pod barko. Na žalost to (še) ni možno. Sonar je potrebno izbrati glede na način lova in globino na kateri se pretežno lovi. Dober sonar (fishfinder) uporablja dober na soncu viden zaslon in pripadajiočo sondo. Sonarji nizkega cenovnega ranga imajo ponavadi vgrajen le en procesor katerega si sonar in chartploter delita po času. Vsi Raymarine sonarji imajo ravno zato več procesorjev za posamezno funkcijo ali pa poseben zunanji modul za sonar. Raymarine je pred kratkim predstavil novo serijo vstopnih modelov fishfinderjev Dragonfly, z vgrajeno chirp tehnologijo, ki na zaslonu prikaže izjemno detaljni posnetek dna, ki je skoraj v kvaliteti fotografije. Tudi neizkušeni uporabniki sedaj lahko zanesljivo razberejo tip in konfiguracijo dna. 

Ostali navtični instrumenti in avtopilot naj bodo taki kot pri lastniških plovilih, zanesljivi. Ker se strastni ribiči ne morejo upreti ribolovu v vsakem vremenu, je potreben tudi radar.

Plovila za šport in zabavo
morajo imeti vsaj osnovne navtične instrumente za globino in hitrost, jadrnice pa vsaj še osnovne instrumente za veter. Gliserji in gumenjaki z močnimi motorji imajo relativno visoko porabo goriva. Veliki pospeški in visoke hitrosti dvigajo adrenalin in čas kaj hitro mine, ravno tako gorivo in kaj hitro se lahko zgodi, da brez dobrega merilnika porabe goriva, visok adrenalin hladite z veslanjem do obale.
Priporočljiv je chartploter katerega lahko hitro snamete in pospravite, da ga ponoči nebi pospravil nekdo drug.

Upam, da vam bom z serijo strokovnih člankov pomagal pri izbiri navtičnih instrumentov, kateri bodo izpolnjevali vaša pričakovanja.

Avtor: Iztok Šušteršič
Na gradivo kot celoto in posamezne dele si pridržujem popolno avtorsko pravico.
Tekst je bil nazadnje osvežen dne 31.10.2013