Kako izbrati avtopilot

Dober vgrajen (inboard) avtopilot odtehta dobrega člana posadke, če ne celo dva na daljši plovbi ali prečrenju. Pri izbiri vgrajenega avtopilota ni kompromisov posvet s strokovnjakom je nujen. Pomožni avtopiloti (cocpit) so tisti katerih pogon lahko vidimo na krmilnem obroču ali rudu. Največkrat jih je potrebno pred vklopom ročno namestiti ali vklopiti sklopko, šele nato avtopilot lahko prevzame vodenje plovila. Pomožni avtopiloti so primerni samo za priobalno dnevno plovbo in za manjša plovila. Z vidika varnosti in življenske dobe, za plovila od 8m dalje pomožni avtopiloti niso primerni, še posebej če gre za lastniško plovilo. Prednost vgrajenih avtopilotov je namreč v tem, da delujejo tudi kot rezervni krmilni sistem v primeru okvare glavnega krmila.

POGONI AVTOPILOTA:
Pri naštetih pogonih je značilno, da se za vklop avtopilota zgolj pritisne tipko Avto ali StandBy in prevzame krmilo ročno. Ni potrebno nameščanje jermenov in podobnega, zato so tudi zelo varni za uporabo.

- Linearni elektro motor s sklopko,
ta pogon je priključen direktno na os krmila in deluje tudi kot redundančni krmilni sistem v primeru okvare krmila. Največ se linearne pogone z elektro motorjem uporablja za plovila do nekje 15m. So energetsko gledano zelo varčni, tihi in vzdržljivi.


- Verižnik na osi elektropogona s sklopko,
ta pogon je montiran na primarni krmilni sistem s pomočjo zobniškega prenosa. Njegova odlika je majhna velikost, nizka poraba in trajnost. Je enostavne konstrukcije in bi pomislili, da bi ga lahko izdelali celo v domači delavnici. Največji problem predstavlja predvsem sklopka katero pa je relativno težko izdelati, zato se samograditelji te konstrukcije lotijo le poredkoma. Pri jadralcih ki plujejo okoli sveta sem zasledil, da so si med plovbo po oceanih po okvari glavnega pogona avtopilota izdelali zasilni pogon s pomočjo baterijske vrtalke in tako varno prišli na cilj.


- Hidravlični linearni pogon,
v kolikor je osnovni krmilni mehanizem na plovilu hidravlični potem je vsekakor prva izbira uporaba hidravlične črpalke, katero se namesti vzporedno med hidravličnim cilindrom in krmilom. Za plovila s hidravličnim pogonom je to tudi najcenejša in daleč najboljša varianta.

Za plovila z mehanskim sistemom krmiljenja (zajle) se za pogon avtopilota uporablja namensko izdelan hidravlični linearni pogon. Ti pogoni so zaradi velike moči primerni za plovila od 15m dalje.


Na tem principu pa si je možno v domači delavnici relativno enostavno izdelati pogon avtopilota. Kolega ima manjšo jadrnico in v krmi kabino, pod stropom pa zelo malo prostora kamor je bilo možno namestiti pogon. Na os krmila je pritrdil hidravlični manjši cilinder in ga s cevmi povezal pod posteljo kamor pa sem namestil hidravlično črpalko in bypass ventil. Zakaj ventil? Ko je avtopilot izključen se mora namreč olje prosto pretakati, da lahko ročno obračamo krmilo, ko vključimo avtopilot moramo vključiti tudi ta ventil, da olje ne teče po lažji poti mimo cilindra. Izvedba sklopke je tako v tem primeru izjemno poenostavljena na zgolj en elektro ventil kateri mora biti normalno odprt, ko pa nanj priklopimo napajanje se mora zapreti. Ventil se priklopi na izhod avtopilota za sklopko (clutch). Lahko se uporabi tudi ročni ventil vendar potem je zopet problem ob izklopu avtopilota saj je potrebno odpreti ventil, da je možno prevzeti krmilo.

Po shemi na sliki namesto zgornjega ročnega krmila namestite hidravlično črpalko.

se nadaljuje...