Predelava instalacije ameriških plovil 110V/ 230V



Povpraševanje po izdelku

Email: info(a)harpoon.si
Tel.:   +386 1 562-23-23

Kaj moramo vedeti ob uvozu plovila iz ZDA?

Večina plovil ima elektro instalacijo ločeno na nizko in visoko napetost. Instalacijo nizke napetosti na 12V ali 24V sestavlja akumulator ali več posameznih vezanih v sistem ter alternator kot primarni vir polnenja za nizko napetost. Med sekundarne vire štejemo solarne panele, vetrne generatorje, vodne generatorje, gorivne celice, polnilce 230V,... Za registracijo plovila v EU je obvezno, da je primarni sistem polnenja alternator ter, da vse naprave za navigacijo delujejo na nizkonapetostnem sistemu. Nizkonapetostne instalacije se med ZDA in EU ne razlikujejo, zato predelava nizkonapetostnega dela ni nujna. V praksi se je pokazalo, da imajo američani zelo samosvoj način uporabe plovila, saj ob obali nimajo otokov, zato so njihova potovanja krajša ali pa se pretežno zadržujejo v priobalnem pasu, kjer ob prvem znaku slabega vremena lahko brez težav pridejo do notranjih vod katere lahko primerjamo z razmerami na jezeru. Pri tem imajo zelo dobro infrastrukturo in plovila brez težav vežejo na oskrbovana privezna mesta, zato ameriška plovila dostikrat nimajo vgrajenega sidrnega vitla. Na plovila večinoma vstopajo bočno, zato so hidravlični mostiči (pasarele) zelo redko montirane na ameriških plovilih.

Visoka napetost 110V ali 230V se uporablja pri plovilih za prosti čas predvsem v času, ko plovilo miruje. Generatorji namreč le izjemoma delujejo med plovbo. Večinoma imajo probleme z zajemom vode zaradi kavitacije in posledično hlajenjem, kar je zelo pogost pojav pri gliserjih.

Predelava instalacije plovila uvoženega iz ZDA.

Predelava je možna brez večjih težav in stroškov, če se jo lotimo na pravi in logični način. Pri predelavi je potrebno upoštevati varnostne predpise in paziti, da po nepotrebnem ne povečujemo teže.
      Pri tem je v prvi vrsti potrebno imeti iskušnje z načinom uporabe plovil, da se predelava izvede na način, ki bo popolnoma zadovoljeval potrebe uporabnika. Z naročnikom se posvetujemo in skupaj poiščemo najprimernejše rešitve, ki bodo zagotavljale pričakovanja in dejanske potrebe uporabnika ob najmanjši potrebni predelavi in s tem povezanih stroškov. Želje in dejanske potrebe se izjemno razhajajo predvsem pri naročnikih brez poprejšnjih navtičnih izkušenj, zato jim poskušamo po najboljših močeh svetovati. Imel sem primer, ko je lastnik želel vgraditi solar za sončenje na plovilu. V drugem primeru celo savno, tretji pa je želel, da je sredi poletja, ko temperature dosegajo preko 33° v njegovi premčni spalnici na jadrnici dolžine 51' maksimalno 18°C in to na plovilu, ki bo plulo v jadranu. Po prvem letu uporabe srečam lastnika sredi vročega poletja vsega prehlajenega z rdečimi očmi z nosa pa mu je kapljalo kot sredi zime. No ja delo smo opravili kot je zahteval v spalnici je bilo dejansko le 18°.  :-)

Osnovni elementi predelave instalacije iz 110V na 230V.

1. KOMBINACIJE NAPRAV na 110V in 230V
Potrebno je vedeti, da se kombinacije, kjer je del porabnikov napajan le preko generatorja 110V drug del pa preko obale na 230V, nikoli niso obnesle. Tovrstnih polovičnih predelav ne nudimo. V kolikor želite tako rešitev potem jo omejite zgolj na menjavo polnilca za akumulatorje ostalo pa pustite tako kot je. Odlične polnilce ECS z vgrajenim PFC (Power Correction Factor) izdelujemo tudi pri nas. Polnilec s tem sistemom starta tudi na malih prenosnih generatorjih.

2. GENERATOR
V glavnem v navtiki na plovilih do 14m med plovbo ne uporabljamo močnostnih 230V porabnikov! Napajani so predvsem, ko smo na sidru ali privezu. Na sidru moramo za njihovo napajanje vklopiti generator, na privezu v marini pa imamo na voljo kopensko vtičnico (shore). Generatorji so sila redki na teh dolžinah in po večini služijo predvsem kot zasilni vir energije. Z dobrim DC sistemom napajanja potrebe po generatorju praktično ne čutimo. Generator pride v poštev samo za delovanje klime, morda električne pečice, sesanje in zelo malo za polnenje akumulatorjev s pomočjo polnilca, ker so le ti tovarniško vedno močno poddimenzionirani in bi moral celo večnost delovati, da bi napolnil akumulatorje, saj tovarniško vgrajeni polnilci komaj pokrijejo tekočo porabo na nizki napetosti 12V ali 24V.
    V kolikor imate na plovilu že vgrajen generator preverite, če omogoča enostaven preklop na 230V. Predelava generatorja je možna tudi naknadno vendar način, izvedba in cena močno varira od proizvajalca do proizvajalca.

3. POLNILEC
V energetskem sistemu je vsekako najpomembnejši polnilec AC/DC 230/12V oziroma 230V/24V. Večinoma so novejši polnilci delani za oba sistema napajanja 110V in 230V. Preverite, če Vaš polnilec omogoča preprosto izbiro vhodne AC napetosti. Če polnilec deluje na obeh napajalnih napetostih potem menjava ni potrebna. Izberite le potrebno nastavitev. Na nizko napetostnem delu pustite vodnike kot so bili prvotno predvideni. V primeru, da polnilec nima možnosti izbire nas kontaktirajte, da Vam ponudimo ustrezno zamenjavo. V Ponudbi imamo polnilce lastne proizvodnje ECS ter Victron in Mastervolt. V kolikor nameravate nadgraditi akumulatorje pazite, da boste izbrali ustrezen polnilec glede na tip akumulatorjev.
         

 

4. ELEKTRIČNE IN MIKROVALOVNE PEČICE
Nekatere mikrovalovne pečice imajo možnost izbire napajalne napetosti med 110V in 230V. Tudi, če ima pečica to opcijo se v praksi pokaže, da je tovrstna pečica brez kakšne posebne vrednosti, saj za tisto malo kar nudi zavzame veliko preveč dragocenega prostora v že tako omejenem prostoru ladijske kuhinje. Večinoma jo uporabljajo le za pogretje pijač medtem, ko se je izkazalo, da za ostale namene mikrovalovke navtiki ne uporabljamo.
 

 

5. GRELNIK VODE - BOJLER
Bojlerji na plovilu imajo gretje izvedeno z električnim grelcem in s pomočjo hladilne tekočine motorja. Za predelavo instalacije iz ZDA je potrebno zamenjati grelec, kar je ponavadi že tako ali tako nujno. Zamenjava grelca bojlerja na plovilu je zelo priporočljiva na deset let.  Grelec se odmontira z bojlerja. V nastavek grelca se namontira nov grelni element moči 1kW za manjše do 20l, 1,5kW za srednje in maksimalno 2kW za večje bojlerje.

Preverite vezavo tudi, če je plovilo tovarniško, saj smo videli že precej primerov, ko bojler ni imel vgrajene termične varovalke ali ozemljitve.


OPOZORILO:
- Galvanska ločitev, imenovana tudi Zinc Saver, na sliki velja samo za primer, ko imamo ozemljitev na plovilu izvedeno le preko bojlerja. Ta način uporabljajo v ZDA. V EU je obvezno pred dovodom na bojler dodati še FID stikalo in dodatno varovalko,
- Ozemljitev tudi na motor je OBVEZNA, ko ima bojler kombinirano gretje s toploto motorja !!

Delovna temperatura motorja - hladilne tekočine je normalno od 80-90°C. V kolikor bojler grejemo s toploto motorja se kaj rado zgodi, da se voda v bojlerju pregreje. Z vročo vodo bi se opekli, lahko pa bojler celo eksplodira v kolikor bi voda v njem zavrela. Mehanski razbremenilni ventil je osnovna oprema vsakega ladijskega bojlerja. Smo že naleteli na primere, ko bojler tega ni imel instaliranega.  
Za gretje sanitarne vode s toploto motorja je torej potrebno dograditi poseben termostat, ki prekine dovod vroče vode motorja, ko temperatura v bojlerju doseže nastavljeno temperaturo. Primerna temperatura sanitarne vode na plovilu je do 60°C. Glej sliko.


Boljer in motor morata biti povezana z ozeljitvenim vodnikom, kot je to označeno na prejšnji skici. Zasledili smo primere, ko je cev izmenjevalca v bojlerju brez posebnega razloga prežrlo. Ugotovili smo, da do tega pojava prihaja zaradi galvanskih tokov hladilne tekočine, ki kroži med motorjem in bojlerjem. Z medsebojno povezavo ozemljitve se ta problem odpravi, vendar je nujno potrebno paziti, da je pravilno ozemljen bojler tudi, ko je priključen na omrežno napetost. V kolikor ne uporabite galvanskega ločilnega vezja se kaj rado pripeti, da preko ozemljitve na bojlerju - ozemljitve do motorja - osovine, ki je potopljena v vodo sklenemo tokokrog z ozemljitvijo obalnega priključka in tako lahko vaše plovilo postane žrtvena anoda sosednjemu. Rezultati so lahko katastrofalni še posebej za plovila z Z pogonom.

6. KLIMA
Na klima napravi poišči napisno ploščico in preveri v kolikor dotična klima omogoča izbiro napajalne napetosti na 110 ali 230V. V kolikor izbira napetosti ni možna je daleč najkvalitetnejša rešitev zamenjava kompresorja in ventilatorjev z ustreznimi na 230V. V kolikor imate na plovilu več ločenih manjših klimatskih enot, potem je posamezno manjšo klimo moč predelati na 230V s toroidnim transformatorjem sprejemljive velikosti in teže. Toroidne transformatorje damo izdelati po naročilu glede na zahteve posamezne klime. Za predelavo klima naprav svetujemo da se obrnete raje na strokovnjaka za električne instalacije in hladilno tehniko.
     Klima je praktična v marini na plovilih z veliko steklenih površin. Na sidru je niti v največji vročini ne boste pogrešali. To bodo verjetno pritrdili tudi tisti, ki jo imajo vgrajeno pa je še nikoli niso vžgali na sidru, zato dobro premislite ali jo res potrebujete.

OPOZORILO:
- Klime v navtiki ni možno poganjati s pomočjo inverterjev !!

kombinirana enota

7. VTIČNICE, VAROVALKE...
Vse vtičnice je potrebno zamenjati medtem ko bimetalne varovalke lahko ostanejo. Ponavadi je potrebno predelati tudi indikator izmenične napetosti saj bo napačno kazal, mehanskega pa bo zabilo do konca, ko ga boste priključili na 230V v kolikor je skala le do 150V. Vgraditi je potrebno uporovni delilnik in lahko ostane celo isti voltmeter le skalo se napiše novo. Američani radi pozabijo na FID odklopnik, ki varuje omrežne naprave na plovilu v primeru preboja vodnikov proti ozemljitvi.

Vtičnice ZDA                                       šuko vtičnice EU                            FID stikalo

    

8. PREDELAVA S POMOČJO OGROMNEGA TRANSFORMATORJA
Po tem receptu sem videl predelani že dve plovili. Gre predvsem za nestrokoven pristop po katerem se ga lotevajo energetiki, ki v navtiki nimajo iskušenj. Rezultat take "strokovne" predelave so popolnoma uničene performanse plovila.
   Pod nobenim pogojem ne razmišljajte o predelavi s pomočjo transformatorja 230V/110V za celotno plovilo !!!!! Teža, volumen, cena... To je najslabša rešitev in ko je neka štajerska firma mojemu ribiškemu prijatelju (še predno sva se spoznala) predelala instalacijo na 12m čolnu z 2x350hp je bil rezultat ta, da ima barka uničeno težišče in ne dosega več optimalne hitrosti. Pravzaprav so performanse tako načete, da plovilo doseže celih 7 vozlov manj pri enakih obratih motorja, na privezu pa barka stoji nagnjena na eno stran. Da ne omenjam še ostalih neumnosti katere so naredili, saj mora lastnik vklopiti 5 (z besedo PET) vtikačev in kablov, da zadevo priklopi na obalo za vse to pa so mu računali celih 5.000,00€!!!!

Če se že lotevate predelave sami pazite, da imate ozemljitev pravilno izvedeno, drugače Vam FID stikalo ne bo delovalo, kar je lahko smrtno nevarno !


Navajam primer, ko je lastnik odličnjo skrbel za plovilo medtem ko so izvajalci (na hrvaškem otoku) delo opravili tako kot je to razvidno s prve slike. To sem objavil predvsem zato, da lastniki, ko naročate razne montaže preverite tudi drobovje, pa čeprav se na izvedbo ne spoznate le tako boste prepričani, da je bilo delo opravljeno kvalitetno.

 

Primer predelave - pred                                                   in potem z dodatno montiranima dvema napravama

 

Z namenom, da ne bi nasedli tudi Vi, sem napisal ta prispevek, da se spoznate z osnovami predelave v kolikor ste uvozili plovilo katerega bi želeli predelati z minimalnimi stroški in ga dolgo z veseljem uporabljati.

Strankam na področju predelave instalacij nudimo svetovanje, izdelavo načrtov za predelavo, nadzor del, predelujemo in nadgrajujemo instalacije na plovilih. 

Iztok Šušteršič, dec 2013

Pridržujem si popolno avtorsko pravico na tekst.
Če se lotevate predelave sami po tem opisu se tega lotevate popolnoma na lastno odgovornost.



« nazaj