Akumulatorji na plovilu



Povpraševanje po izdelku

Email: info(a)harpoon.si
Tel.:   +386 1 562-23-23

Priporočam, da si preberete tudi opis Akumulatorji na plovilu.
V ponudbi imamo akumulatorje podjetja TAB. Ne držimo zalog, zaradi dobave direktno s tekočega traku, kajti akumulatorji so podobno kot kruh najboljši, če so sveži. Stari akumulatorji z zaprašenih polic niso primerni za vzporedno vezavo v sistem! Dobava - 24h. glej cenik...


Na kratko o akumulatorjih za lažjo izbiro


1. Akumulatorje v navtiki in avtodomih ločimo na:
- Startne
- in Ciklične z drugo besedo trakcijske

Startni akumulatorji morajo v kratkem času dati od sebe velike tokove, zato morajo imeti celice veliko površino (večje število tankih celic). Ker je velikost akumulatorja omejena so celice tanjše. startni akumulatorji so lažji od cikličnih pri isti velikosti. Uporabljamo jih za start motorja, sidrno vitlo in bow thruster.

Ciklični akumulatorji so namenjeni za napajanje porabnikov za daljši čas. (manjše število debelih celic). Debelejše celice so sposobne shraniti več energije kot tanke, zato jih je v cikličnih akumulatorjih manj, vendar so debelejše. Akumulatorji so težji pri isti velikosti glede na startne. Uporabljamo jih za napajanje razsvetljave, hladilnikov, instrumentov...

Ciklične akumulatorje delimo na:
- klasične s tekočim elektrolitom (tekočinske)
- gel
- agm
- obstajajo še druge verzije na bazi Litijevih ki pa še niso popolnoma varne za množično uporabo

Da bi lažje razumeli opise razlik med tipi akumulatorjev je potrebno  najprej razložiti dva pojava:

- SULFATIZACIJA to je proces, zaradi katerega skorja celice otrdi in zato kislina težje prehaja skozi njo. Sposobnost sprejemaja in oddajanja kemične energije se upočasni. Akumulator izgubi nazivno kapaciteto. Celice postajajo na površini krhke in se pričnejo luščiti. Ko se nabere na dnu dovolj vsedline pride do stika na celici in akumulator je zanič. Sulfatizacija je proces staranja, katerega efekt pa se drastično poveča kadar ostane akumulator dolgo nenapolnjen ali pa kadar ga nenadzorovano polnimo prehitro ali na previsoko napetost

- SAMOPRAZNENJE je proces, ki se mu zaradi kemične sestave akumulatorja ne da izogniti. Do tega pride zaradi razlike potencialov med materiali iz katerih je grajena celica. Idealna celica bi bila narejena samo iz svinca, vendar taka celica ne bi imela nobene mehanske odpornosti, zato mu je dodan antimon, ki je na periodnem sistemu najbližji svincu (galvanska napetost).


2. STARTNI AKUMULATORJIi,
so namenjeni za porabnike, ki v kratkem času za zagon potrebujejo velike tokove nato pa skoraj kompletno porabo zagotovi alternator. Niso primerni za večje servisne (trakcijske, ciklične, hišne...) sisteme. Za lažje razumevanje si preberite Energija na plovilu - akumulatorji.


3. CIKLIČNI ALI TRAKCIJSKI AKUMULATORJI:

TUBULARNI pol ciklični akumulatorji s tekočim elektrolitom:
PREDNOSTI:
- izjemno dolga življenska doba preko 1400 ciklov
- dovoljeno praznenje do 60% DOD, če jih takoj po izpraznenju zopet napolnimo. Ne smejo ostati izpraznjeni!
- dovoljeno relativno hitro polnenje s tokom celo do 25% nazivne kapacitete (za 200Ah > Imax =50A). Lahko do 30% vendar samo, če regulacija upošteva temperaturo akumulatorjev. Če jih hitreje polnimo je treba vsaj dvakrat letno preveriti tekočino in po potrebi doliti destilirano vodo.
- dovoljeno praznenje s tokom 20% nazivne kapacitete
- najbolj ugodna cena
SLABOSTI:
- vzdrževanje nezahtevno, potrebno je dodati tekočino, dolga življenska doba, če so dobro vzdrževani.
- predvsem kadar so v igri visoki tokovi je potrebno zagotoviti zračenje.

KLASIČNI pol ciklični akumulatorji s tekočim elektrolitom:
PREDNOSTI:
- dovoljeno praznenje do 60% DOD, če jih takoj po izpraznenju zopet napolnimo. Ne smejo ostati izpraznjeni!
- dovoljeno relativno hitro polnenje s tokom celo do 25% nazivne kapacitete (za 200Ah > Imax =50A). Lahko do 30% vendar samo, če regulacija upošteva temperaturo akumulatorjev. Če jih hitreje polnimo je treba vsaj dvakrat letno preveriti tekočino in po potrebi doliti destilirano vodo.
- dovoljeno praznenje s tokom 20% nazivne kapacitete
- najbolj ugodna cena
SLABOSTI:
- vzdrževanje nezahtevno, potrebno je dodati tekočino, dolga življenska doba, če so dobro vzdrževani.
- predvsem kadar so v igri visoki tokovi je potrebno zagotoviti zračenje.

KLASIČNI ciklični akumulatorji s tekočim elektrolitom:
PREDNOSTI:
- izjemno dolga življenska doba preko 1700 ciklov
- dovoljeno praznenje do 60% DOD, če jih takoj po izpraznenju zopet napolnimo. Ne smejo ostati izpraznjeni!
- dovoljeno relativno hitro polnenje s tokom 25% nazivne kapacitete (za 400Ah > Imax =100A), vendar samo, če regulacija upošteva temperaturo akumulatorjev.
- dovoljeno praznenje s tokom 20% nazivne kapacitete
- najbolj ugodno razmerje življenska doba/cena
- vzdrževanje nezahtevno še posebej ko so opremljeni z avtomatskim dozirnikom tekočine.
SLABOSTI:
- predvsem kadar so v igri visoki tokovi je potrebno zagotoviti zračenje.

GEL AKUMULATORJI:
PREDNOSTI:
- majhno samopraznenje, najboljše od vseh akumulatorjev zato se jih uporablja predvsem v solarni tehniki.Zradi omejitev polnjenja in praznenja so za plovila in avtodome pravzaprav najslabša rešitev, zato NISO PRIMERNI še posebej za sisteme z visokim tokom polnjenja z alternatorji !
- dopustno prazneje do 50% DOD (Depth of Discharge) nazivne kapacitete
- drugih prednosti napram ostalim akumulatorjem nima !!
- število ciklov: srednje
SLABOSTI:
Elektrolit je v gel obliki, zato le s težavo pronica v celice in zato lahko le počasi oddaja ali sprejema energijo.
- prazniti ga smemo le z majhnim tokom, 10%-15% nazivne kapacitete!!!
- polniti ga ne smemo s prevelikim tokom, Polnilni tok ne sme presegati 10% skupne nazivne kapacitete. 100Ah gel akumulator smemo polniti z MAX 10A!!. Prehitro polnenje ga trajno poškoduje. Ni primeren za klasične sisteme na plovilu še posebej, če je skupna kapaciteta servisnih akumulatorjev premajhna
- gel sistemi v praksi na plovilih so v večini primerov PODDIMENZIONIRANI, zaradi tega je življenska doba na plovilu v praksi dosti krajša kot bi bila sicer.
- visoka cena

POVZETEK:
1. V navtiki je med neinformiranimi uporabniki razširjena zelo slaba praksa, da se vgradi minimalno število akumulatorjev gledano v Ah brez rezerve. Akumulatorji so v takem sistemu večinoma prazni, ko startamo motor alternator zagotavlja dovolj toka, da le ti nikoli niso zdravo polnjeni. V kolikor sistem ni uravnotežen- vsklajen realno obstaja VELIKA verjetnost, da boste eničili akumulatorje v izjemno kratkem času. Primer, klasični alternator je recimo strup za manjše gel skupine na plovilu!!! Ko boste poznali odgovor zakaj je temu tako ste že na dobri poti da pravilno izberete in dimenzionirate sistem.

2. AGM akumulatorji na plovilu so predvideni predvsem za manjša plovila, kjer teža igra pomembno vlogo, vendar je treba paziti da jih s prehitriom polnenjem ne uničujemo. Dobro se obnesejo v sredne velikih sistemih. Proizvajalci izdelujejo AGM akumulatorje predvsem v manjših kapacitetah, redko preko 120Ah.

3. Klasični pol ciklični akumulatorji in njihova tubularna izvedbai v manjših sistemih do 600Ah odpuščajo največ napak pri uporabi le da jim ne zmanjka elektrolita. So edini, ki so idealni za klasični način polnenja z alternatorjem. So najcenejši in imajo v izvedbah s tubularnimi celicami 3x daljšo življensko dobo od GEL in AGM !!! V številu ciklov to pomeni: Klasični (tubular plate) -1.000, Gel-300, AGM-450. Poglejte podatke in se prepričajte.

4. Upam, da je na podlagi opisov  (Energija na plovilu -Akumulatoji) jasno, da startnih akumulatorjev ne moremo, niti ne smemo uporabljati za napajanje servisnih porabnikov. Startni so primerni samo za start!

5. Kateri akumulator je najboljši za servisne porabnike? Preprosto, najtežji !! Ti imajo najdebelejše celice in ti so najboljši, še posebej, če nam je življenska doba najpomembnejša.

6. Izjemno pomembno je, da so akumulatorji v času daljše odsotnosti s plovila polni. Akumulatorje je potrebno redno dopolnjevati. Topleje kot je, bolj je to pomembno. Za vzdrževanje akumulatorjev  v top kondiciji za dolgo življensko dobo so najprimernejši solarni paneli s kvalitetnimi regulatorji. Več o solarnih panelih in regulatorjih...



« nazaj